Zadzwoń 570 943 392

Gwarancja na panele fotowoltaiczne

Autor: Ryszard

Utworzony: 8 października 2018

gwarancje na panele fotowoltaiczne

Co trzeba wiedzieć o gwarancji na panele fotowoltaiczne

Gwarancje na panele fotowoltaiczne eliminują ryzyko wad produktowych, słabej jakości wykonania i / lub niskiej wydajności paneli. Problemy z panelami fotowoltaicznymi są statystycznie bardzo rzadkie, szczególnie w odniesieniu do renomowanych producentów takich jak Q-Cells, Sharp, czy JA Solar.

Panel solarny posiada dwa rodzaje gwarancji: gwarancję produktową oraz gwarancję na moc. Gwarancja na moc zapewnia zazwyczaj 90% wydajności po 10 latach oraz 80% (obecnie coraz częściej powyżej 80%) po 25 latach. Gwarancja produktowa na ogół opiewa na 10 do 12 lat pracy bez usterki mechanicznej.

Rozróżnijmy dwa rodzaje gwarancji, jakie występują w przypadku paneli solarnych: gwarancje produktowe oraz na moc.

Gwarancja produktowa obejmuje wady materiałowe oraz jakość wykonania panela powstałe podczas produkcji i chroni przed usterkami takimi jak usterki mechaniczne czy przedwczesne zużycie. Czym dłuższa gwarancja, tym jest ona korzystniejsza dla właściciela instalacji fotowoltaicznej.

Z upływem czasu wydajność paneli fotowoltaicznych ulega zmniejszeniu. Gwarancja na moc daje pojęcie o gwarantowanej minimalnej mocy po upływie pierwszych 5, 10 lub 25 latach.

Zobacz nasz cennik zestawów fotowoltaicznych z montażem.

Panele fotowoltaiczne - Gwarancja produktowa

Panele fotowoltaiczne oferują jeden z najprostszych sposobów na produkcję energii elektrycznej. Nie posiadając elementów ruchomych, składają się z kilku warstw materiałów przewodzących zamkniętych w bardzo trwałym szkle i otoczonych metalową ramą.

Nie ma wielu elementów, które mogą się uszkodzić w panelach fotowoltaicznych, a każdy z nich przechodzi odpowiednie testy na linii produkcyjnej.

Niemniej, może się zdarzyć, że któryś z narożników modułu nie jest prawidłowo uszczelniony, albo rama modułu jest nieznacznie odkształcona i wówczas gwarancja produktowa powinna obejmować takie usterki. Jeśli jednak te problemy wystąpią, objawi się to najczęściej wkrótce po montażu.

W przypadku gwarancji produktowej, wytwórca paneli solarnych obiecuje, że jego panele będą wolne od wad przez określony czas. Standardem jest 10 lat, jednak coraz częściej można spotkać 12-letnie okresy.

Gwarancja produktowa wydaje się dość jednoznaczna. Jeśli, z przyczyny niezależnej od użytkownika panel przestaje pracować albo pracuje mało wydajnie, właściciel instalacji ma prawo albo do naprawy albo do wymiany. O ile mogą wystąpić różnice w szybkości i jakości reakcji, co do zasady duzi producenci paneli fotowoltaicznych obiecują usunąć usterkę, która wystąpi w panelu w okresie gwarancyjnym.

Przykład gwarancji produktowej – Sharp

Sharp jest dużym dostawcą paneli fotowoltaicznych w Polsce z grupy Tier 1 (najwyżej oceniana kategoria producentów paneli fotowoltaicznych). Jako przykład wykorzystałem fragment ich gwarancji:

Panele fotowoltaiczne - Gwarancja na moc

Gwarancja na moc obiecuje, że wydajność panela fotowoltaicznego nie spadnie poniżej określonego poziomu. Chodzi o liczbę Watów (jednostka mocy [W] lub [kW]), jaką poszczególny panel solarny powinien wytworzyć. Na ogół jest to 80% mocy nominalnej po 25 latach, aczkolwiek coraz częściej ta wartość jest większa, np. panel Q-Cells Q.Peak Duo-G5 mają gwarancję na poziomie 85%.

Producenci paneli fotowoltaicznych chcą dać klientom pewność, że ogniwa fotowoltaiczne w ich panelach nie będą degradować (tracić mocy) zbyt szybko w przeciągu 25 lat. Nie chcą się jednak narażać na usterki związane z innymi przyczynami w ciągu tego okresu.

Gwarancja na moc jest jednak skuteczna jedynie tak długo jak długo panel produkuje energię elektryczną. W bardzo rzadkiej sytuacji, gdy panel będzie miał usterkę z przyczyny nie obejmującej gwarancję produktową, gwarancja na moc traci ważność.

Przykład gwarancji na moc – Sharp

Aby uzyskać pogląd jak wygląda gwarancja na moc, poniżej umieściłem zapis takiej gwarancji dla paneli firmy Sharp.

Wydaje się oczywiste, że jeśli panel fotowoltaiczny całkowicie zawiedzie albo jego moc spadnie poniżej określonego poziomu po zakończeniu gwarancji produktowej, ale w okresie obowiązywania gwarancji na moc, wówczas producent musi go naprawić, wymienić lub udzielić refundacji.

Jednak większość problemów mogących spowodować usterkę panela fotowoltaicznego lub pogorszenie jego parametrów najprawdopodobniej powstanie

w zakresie wad materiałowych i jakości wykonania, powstałych podczas produkcji”.

Jeśli te słowa brzmią znajomo, to dlatego, że pochodzą wprost z gwarancji produktowej przytoczonej wcześniej.

Niewykluczone, że niektórzy producenci będą dowodzić, że ponieważ ich gwarancja produktowa obejmuje te usterki, a gwarancja na moc już nie. Wydaje się, że jest to jedyny powód dla którego stworzono dwa rodzaje gwarancji: mocną 10 – 12 letnią gwarancję produktową oraz znacznie słabszą 25-letnią gwarancję na moc.

Wybierając renomowanego producenta paneli fotowoltaicznych, zwiększasz swoje szanse na ewentualną realizację swoich praw z gwarancji zarówno pod względem stabilności firmy (nie każdy producent będzie zapewne miał okazję przetrwać 25 lat) oraz pod względem egzekwowalności.

 Inne artykuły:

Powrót do listy tematów

Potrzebujesz więcej informacji? Zadzwoń do nas: 58 352 35 07